Nordmann vant Iditarod

Postet av Bærum Hundekjørerklubb den 18. Mar 2020

Thomas Wærner vant overlegent i Iditarod 2020. Foto: Loren Holmes/Anchorage Daily NewsBærum Hundekjørerklubb gratulerer Thomas Wærner (47) med seieren i det prestisjefulle hundekjørerløpet Iditarod. Han er den tredje norske vinneren gjennom tidene. Joar Leifseth Ulsom vant i 2018 og Robert Sørlie har vunnet to ganger i både 2003 og 2005.

Før den siste etappen lå nordmannen fire-fem timer foran sine konkurrenter, så han hadde et solid forsprang. Men ingenting er avgjort før man krysser målstreken. Dette er andre gang Thomas deltar i Iditarod, forrige gang han deltok var i 2015 og fikk en fin 17. plass. Han ble da også kåret til Rookie of the year

I følge NRK vil det trolig ta lang tid før han kan feire seieren med sin familie her i Norge, Thomas frykter han blir koronafast i Alaska. Hans kone Guro dro hjem fra Alaska da koronasituasjonen endret seg, så nå er hun usikker på når ektemannen får kommet seg hjem til Nord-Torpa.

Iditarod hadde 57 startende, men mange måtte gi seg underveis. 43 løpere kom seg til målstreken i dette krevende hundekjørerløpet. Løpet som kjøres gjennom den amerikanske delstaten Alaska hvert år har to forskjellige traseer. I oddetallsår er løypen om trent 1.606 km, men den er 1.570 km lang i partallsår.

Vi gratulerer Thomas nok en gang med seieren og håper han kommer seg trygt hjem i nær fremtid uten problemer.